white ceramic bowl with sliced banana and red strawberry

Kostholdet i ramadan

Nå er det ikke lenge til Ramadan, og det er sikkert mange som gleder seg til å prøve å faste. Det blir sikkert masse god mat i suhoor og iftar, og familiehygge rundt bordet.

Vi muslimer starter fasten ved soloppgang og bryter fasten ved solnedgang. Det betyr at du ikke kan spise eller drikke mellom disse tidene. Kroppen vår bør få den riktige næringen som trengs, siden vi skal både gå på skole, leke og gjøre masse ibadah i denne måneden.

For å få de riktige rådene for kostholdet i ramadan så tenkte jeg å søke frem sunnah fra vår kjære profet Muhammad (fred med han). Veldig spennende det jeg fant 🙂

Åpne fasten gjerne med dadler og vann for å følge profeten Muhammed (fred være med han) sin sunnah. Spis frukt og grønnsaker, nøtter, bønner, kjøtt produkter og melkeprodukter. Helst unngå fritert mat fordi det gjør at vi blir tørste. Husk å ikke overmett deg med å spise og kose deg med maten fordi profetens sunnah er at det skal være minst 1/3 mat, 1/3 drikke og 1/3 luft i magen vår. For suhoor bør vi tenke å spise noe som gir oss energi utover hele dagen, spis gjerne havregryn, yoghurt, dadler og frukt og bær. Noen ganger kan det hende at du ikke er sulten i suhoor tid men, bare spis noen dadler og drikk vann fordi profeten Muhammad (fred være med han) sa: “Suhur er full av velsignelser som Allah har gitt deg. Så ikke nekte fra dette.»

Av Laiba 11 år

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.